Spill i undervisningen
Jeg oppdaget hvor stort potensiale eventyrspill har i undervisningen gjennom spillet draugen.
Helena Espevik
Etter jeg begynte å jobbe som lærer, har alltid spillbaser læring fasinert meg. Likevell er erfaringen min med det liten, men det ønsker jeg å få gjort noe med. Fasinasjonen startet da jeg gikk på IKT i læring på Høgskolen på Vestlandet, og videre i arbeidslivet så har det fasinert meg mer. Hvorfor denne fasinasjonen?
Elever som spilte i timene på vgs.
Jeg oppdaget at noen av elevene spilte dataspill i timene når jeg jobbet på vgs. Dette var selvfølgelig ikke hele timen, men det hang ofte igjen fra friminuttet eller mot slutten av en lang økt. Jeg tenkte da at denne interessen kunne brukes til noe. Dette var en gjeng som ikke var noe særlig glad i skole, så da måtte jeg gjøre arbeidsmåtene mindre «skolsk». Jeg letet lenge etter spill og bruke i naturfagundervisningen, men det var lite å finne som ikke var lisensbelagt.
Lek og lær
Når jeg var liten, så kjøpte foreldrene min spillet «lek og lær» til meg. Dette hadde jeg ganske mange av. Jeg husker at jeg likte å spille det. Jeg tror også at jeg lærte mye av å spille «lek og lær».
Studiet «IKT i læring»
Vi fikk en smakebit på spillbasert læring på studiet, jeg valgte ikke å skrive masteroppgave om dette, men jeg synes det var veldig interessant.
Engasjementet fra elevene
Jeg har oppdaget at når jeg bruker spill i undervisningen, så er elevene ofte veldig engasjerte.
Elevene sin verden møter skolen
Spill og lek er noe elevene elsker, det å ta med deres verden inn i klasserommet har jeg gode erfaringer med. Dette har jeg gode erfaringer med ved å bruke Minecraft.
Hvordan drive med spillbasert læring?
Å bruke datapill eller fysiske spill i undervisningen er en ting, men en kan også undervise elevene om dataspill som medium Forskere har poengtert viktigheten av å undervise elevene om dataspill som medium, og ikke bare bruke dette som et tilsynelatende nøytralt verktøy (Buckingham, 2013, s. 115). Her ser vi enda en mulighet til å dra spill inn i undervisningen, kanskje faktisk til analyse.
Universitetet i Sørøst-Norge har fire eksempler på hvordan bruke spill og lek i undervisningen din
• Brettspill og dataspill
• Små engasjerende spillaktiviteter
• Spillorientert vurdering
• Spillorientert tilnærming – gamified classroom
Brettspill og dataspill
Brettspill og dataspill kan brukes i undervisningen enten spillet er beregnet på læring eller spill som ikke er det. Det finnes mange dataspill og brettspill som ikke er beregnet på læring, som har mye læring i seg. Det finnes mange historiespill der elevene lærer om historie. Du finner også dataspill som tar opp etiske dilemma. Jeg kan anbefale Spillveilederen fra UiS for å få noen forslag til spill: https://www.uis.no/nb/spillveileder
Denne er veldig god og jeg har senest brukt den til å finne et spill som jeg skal bruke i undervisningen til høsten.
Jeg har f.eks brukt Minecraft i min undervisning, samt spill på spillespill og digipuzzle. Dette var i barneskolen.
Små engasjerende spillaktiviteter
Du kan også bruke spill eller digitale ressurser til å gjøre rutineaktiviteter mer engasjernede Noen eksempel her er Mentimeter, samtavla og quizlet. Samtavla lar elevene dele svar på ting du spør om, mentimenter litt det samme, men her kan du også lage quiz. Quizlet kan du lage flashcards. Dette er ting du kan bruke i starten av et emne, i midten og på slutten.
Spillorientert vurdering
Spill og spill-elementer kan også bli brukt i vurderingen av studentene. I et vurderingssystem som følger spill prinsipper får studenter poeng for hver aktivitet de fullfører i stedet for å tape poeng for hver feil de gjør. Badges kan brukes for å erstatte eller visualisere poeng (Universitetet i Sørøst- Norge, uå).
Spillorientert tilnærming – gamified classroom
Når vi snakker om «gamified classroom» så er det ikke å ta i bruk enkelte spill i undervisningen, men å gjøre undervisningsoppleggene om til spill. Dette er en fin måte å få inn lek på. Et eksempel er forskningsprosjektet Spilltakulær som bruker spill-prinsipper for å utvikle samarbeid, autonomi og skape engasjement i fremmedspråk undervisning.
Utfordringer med å bruke dataspill i undervisningen
Selv om jeg har mange ideer i hodet mitt for å bruke dataspill i undervisningen, er det flere utfordringer jeg har møtt på. Noen av dem mest sentrale er:
- Kostnad
- Utstyr
- Personvern/GDPR
- Tid
Spill og spillutstyr koster, og det er det ikke alle skoler som har råd til eller ønsker å prioritere. Det er selvsagt en del spill som kan brukes på Ipad eller PC som elevene har, men noen ganger stiller det større krav til programvare eller at spillet er på en spillkonsoll. Det er heller ikke bare bare å kjøpe inn spill på f.eks Steam til innstalasjon på elevers enhet. Dette kan løses ved at lærer nytter en felles enhet i spillingen.
Personvern og GDPR er også en utfordring. De fleste kommuner har regler for hvilken informasjon som det er lov til å lagre om ansatte og elevene. Denne informasjonen bruker ofte de kommersielle aktørene for å tjene mer penger.
Tid er også en faktor. Jeg har brukt en del tid på å sette meg inn i Minecraft, selv om mye av læringen har kommet av at elever har lært meg ting. Likevell bruke jeg tid, fordi jeg måtte se det pedagogiske potensialle før jeg utformet et undervisningsopplegg. Jeg kan legge ut dette om dere ønsker, dette var et undervisningsopplegg om geometri. Jeg skal til høsten bruke spillet Draugen i undervisningen, og det har jeg vell brukt ca. 3 timer på å spille meg igjennom. Dette kommer riktignok til å bli brukt i ca. 12 undervisningstimer, men 3 timer var bare selve spillingen. Jeg kommer til å legge ut dette opplegget når jeg er ferdig med det og har gjennomført det.
Kilder
- Universitetet i Sørøst-Norge (u.å). Spillbasert læring. Henta frå: https://edu.usn.no/spillbasert-laring/
- Universitetet i Stavanger (2022). Verdens første (?) data- og spillveileder for lærere. Henta frå: https://www.uis.no/nb/spillveileder