Search

Undervisningsaktiviteter

Undervisningsaktiviteter

Å gjøre undervisningen variert, er kjekt for både elevene og læreren. Dermed vil jeg dele noen undervisningsaktiviteter jeg liker å bruke i undervisningen. Aktivitetene er:
• Hot-seat
• Memory kort
• Spør ein guru
• 30/50-leken
• Plassere på tallinje / tidslinje
• Alias

Hot-seat.

Hot seat kan brukes i alle fag. I naturfag og samfunnsfag osv. for omgrep. I fremmedspråk for gloser.
Gjennomføring:
– Del klassen i to lag.
– En frå hvert lag sitter på en stol med ryggen mot tavla.
– Du skriver et ord eller glose på tavla.
– Laget får annenhver gang gi et hint. Dersom ordet er fotosyntese kan elevene si f.eks «sukkerfabrikk». Dersom det for eksempel er «orange juice» kan elevene si «it is made of fruit» og «you can drink it» osv.
– Dersom en av elevene vet svaret, så reiser han/hun seg og sier det høyt.
– Dersom det er riktig, kommer to nye elever frem og det kommer et nytt ord på tavla.

Memory- kort

Memory-kort har alle brukt i barndommen. Finn kortene som hører sammen. Jeg bruker det ofte i matematikk. Jeg lager kort med regnestykker og kort med svar. Passer også fint til å ha brøker visuelt og i skriveform. Perfekt til innlæring av språk. Det som er kjekt med slikt kort er at de kan brukes på mange forskjellige måter. Jeg skal her gi tre eksempler:

  • Normal: Snu to kort, er de like (f.eks 2+3, og et kort med 5) så får eleven kortene.
  • Henge opp på vegg og bruke fluesmekke: Heng opp svar på regnestykker/gloser på veggen. Elevene trekker et oppgavekort og slår med fluesmekke på det kortet som er riktig. Slår eleven på riktig, så få han/hun kortet. Dette er fint å gjennomføre som staffet.
  • Sticky-hand: Bruk en sticky hand til å fange kortene som samsvarer med et kort eleven har trukket fra en bunke. Her kan det også brukes ting som kan kastes oppå kortene.

Vi har kort som passer til disse aktivitetene på vår nettside: https://www.kunnskapskassen.no/produkt/multiplikasjonskort/

memory-kort matematikk

Finn en guru/spør en guru

Denne aktiviteten lærte jeg av Engasjerende naturfag: http://engasjerendenaturfag.blogspot.com/ . Det er blitt et fast innslag i min undervisning. Jeg har gjennomført den på ulike måter avhengig av klassestørrelse og alder.

Metode 1:

Elevene får utlevert et ark med spørsmål. De leser igjennom spørsmålene og setter ring rundt de spørsmåla de trenger hjelp til. Elevene blir så delt inn i to ulike grupper. Når du starter musikken første gang så går gruppe en rundt om i klasserommet, når musikken stopper så setter de seg ned med noen fra gruppe 2. Så sier nummer 1 de oppgavene som han/hun trenger hjelp til (bruk nummer på oppgavene), nummer 2 velger en oppgave og svarer på den. Dersom nummer 2 ikke kan svare, velger nummer 2 en oppgave hun/han vil forklare. Etter noen minutt, så starter musikken og da skal de bytte roller.

Metode 2:

Elevene får utlevert et ark med oppgaver. De får tildelt oppgaver de skal svare på. De får 5-10 minutter til å svare på oppgavene. Du deler her også inn i gruppe 1 og 2. Gruppe 1 og gruppe 2 får ulike oppgaver. Etterpå så går først gruppe 1 rundt mens musikken er på, og setter seg ned med en fra gruppe 2 når den stopper. Så fungerer det så å si likt som i metode 1. Jeg pleier her å lage ark der elevene skriver ned svaret. Det er opp til deg å velge hvor lang tid de får (tilpass etter størrelsen på oppgavene). Når de har fått svart på alle oppgavene, er de ferdige. Det er viktig at elevene snakker med så mange som mulig.

På vår nettside finner du «spør en guru»: Spør ein guru – energi og krefter | Kunnskapskassen

30/50-leken

Perfekt for å få inn litt bevegelse i alle fag. Dette er en av favorittaktivitetene til elevene mine. Jeg synes naturfag.no forklarer leken så godt, at jeg velger å henvise dere til forklaringen deres:

https://www.naturfag.no/forsok/vis.html?tid=1408409&within_tid=1399355

På vår nettside finner du 30-leken

Mellomtrinn: https://www.kunnskapskassen.no/produkt/30-leken-mellomtrinn/

Ungdomstrinn: https://www.kunnskapskassen.no/produkt/30-leken-for-ungdomstrinnet/

Plassere på tallinje/tidslinje

Fin aktivitet i samfunnsfag og matematikk.

Matematikk: Lag en tallinje og ulike oppgavekort. Elevene får utlevert oppgavekort og skal legge oppgavekortet på den delen av tallinjen som samsvarer med kortet. F.eks 5+3 skal ligge på 8 på tallinjen.

Samfunnsfag: Skriv ned ulike historiske hendelsen på kort og del ut til elevene, de skal legge de ned på en tidslinje. Avslutt med å lese gjennom hendelsene i kronologisk rekkefølge sammen.

Alias

Kjent spill for de fleste. Dette kan fint brukes i mange fag og i alle aldre. Lag kort med ulike begrep som er relevant for emnet som en jobber med, eller helt vanlige ord. Elevene utvider ordforådet sitt og lærer seg å forklare. Jeg pleier å ha som regel at dersom det er et sammensatt ord, så kan ikke elevene bruke deler av ordet. F.eks kan de ikke bruke ordet bil eller belte i forklaringen av «bilbelte».

For de yngste kan en bruke bildekort eller bildekort i kombinasjon av tekst. Kan brukes i språkfag til å forklare gloser. Del elevene opp i par der de konkurrerer om å klare flest mulig kort. Den ene på laget forklarer og den andre prøver å finne ut hva ord det er snakk om. Sett en tidsbegrensning. Så er det neste lag sin tur. I andre omgang må den som forklarte sist, gjette. Slik fortsetter det.

Vi holder på å utvikle et alias spill. I mellomtiden kan du bruke våre bildeforklaringskort:

Bokmål: Bildekort med ord (bokmål) | Kunnskapskassen

Engelsk: https://www.kunnskapskassen.no/produkt/bildekort-med-ord-engelsk/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Handlekurv

Logg inn

Registrer

Dine personopplysninger brukes til å øke brukervennligheten på denne nettsiden, gi deg tilgang til administrasjon av din brukerkonto og andre formål som beskrevet i våre personvernregler.

Logg inn

Registrer

Dine personopplysninger brukes til å øke brukervennligheten på denne nettsiden, gi deg tilgang til administrasjon av din brukerkonto og andre formål som beskrevet i våre personvernregler.